|
Příběh krále, který si myslel, že je Bůh
Král Lear – jedna z nejkrásnějších, nejsmutnějších a vlastně také
nejhroznějších Shakespearových her. Odzbrojující příběh krále, který
si myslel, že je Bůh – a jak už to tak bývá – mýlil se. Skončí jako
ubožák – za to, že byl tak zpupný, tak pyšný a vlastně i tak pitomý…
Kromě toho, že je tato hra prostě úžasná, je také těžká, přetěžká
a složitá. Nasadit ji do repertoáru si mohou dovolit jen tam, kde
má herecký soubor mezi sebou dostatek velkých osobností. Snad nebude
příliš pyšné tvrdit, že Klicperovo divadlo v současnosti takové
výrazné herce má, navíc pak v režii Vladimíra Morávka.
|
|
Poznání starého blouznivce
William Shakespeare napsal Krále Leara kol roku 1605. Tedy ve
stejné době, kdy Miguel de Cervantes zveřejnil první díl svého Důmyslného
rytíře Dona Quijota de la Mancha. Oba tyto umělecké skvosty jsou
si v lecčems blízké. V obou nás staří blouznivci dovedou k poznání,
žena nalezení sebe sama není nikdy pozdě. A Shakespeare a Cervantes
dotvrdili svou spřízněnost i tím, že skonali v roce 1616 ve stejný
den: 23.dubna.
Záminku hry – motiv o starém králi, o vyhnání
jedné dcery a příkoří od dvou dcer dalších – převzal Shakespeare
z anonymní hry o králi Leirovi, z Holinsheda a ze Spencerovy Královny
víl. Velký dramatický účin vznikl připojením motivu hraběte Glostera
(zapuzení syna Edgara následkem intriky levobočka Edmunda). Tady
čerpal Shakespeare například ze Sidneyho Arkádie.
Shakespeare byl navíc i zdatný divadelní praktik.
Možná jste si povšimli, že se v průběhu děje nesetkají v promluvách
figury šaška a Cordelie. V alžbětinském divadle totiž hráli muži
i dámské party. Respektive je hráli mladí chlapci, efébové. Nu a
v divadle Globe ztvárnil jeden takový mladík role králova posměváčka
i nejryzejší dcery.
Sám Shakespeare platil za výborného herce. Jeho
majstrštykem byla prý role ducha Hamletova otce.
Pro staré herce značí role Leara na jedné straně
životní příležitost, na straně druhé, díky své enormní náročnosti,
i riziko zdravotního kolapsu. Většina learovských inscenací páchá
navíc sebevraždu už svou neúnosnou délkou a nevzrušivostí. Snad
se naší inscenaci podaří proplout mezi těmito skalisky a dorazit
až ke dřeni této hry, k její svrchované divadelnosti.
David Drábek
|
|