Shakespearovské slavnosti zažily mimořádnou sezónu 10. září 2006
Dětské domovy opět jezdí za Shakespearem 14. srpna 2006
Překladatel Hilský podepíše Othella 9. srpna 2006
Shakespearovské slavnosti přidávají Večer tříkrálový 7. srpna 2006
Na Pražský hrad se vrací Večer tříkrálový 31. července 2006
Kupec benátský letos naposled na farmě Bolka Polívky 17. července 2006
Maximální fotografie jezdí v metru 12. července 2006
Othella střídá Kupec benátský, pokračuje i Maximální fotografie 6. července 2006
Shakespearovské slavnosti zahájí žárlivec Othello 20. června 2006
Letní shakespearovské slavnosti 2006 8. června 2006
Herci z Othella vyzkoušeli restauraci Vikárka 11. května 2006
Shakespeare a fotografie opět přilákali desetitisíce lidí 3. května 2006

Shakespearovské slavnosti zažily mimořádnou sezónu
Diváci chodili na Bolka Polívku i fotografie Jana Lukase

Přes 65 000 diváků navštívilo letos divadelní festival Letní shakespearovské slavnosti, které skončily 10. září. Zhruba stejný počet zavítal i na výstavu velkoformátových zvětšenin New York - Pompeje fotografa Jana Lukase, instalovanou v jižních zahradách Pražského hradu: ta je vzhledem k nedávnému úmrtí autora i stálému zájmu publika výjimečně prodloužena až do 30. září. Výstava i festival opět zažily největší návštěvnost ve své historii. Diváky lákal nabízený program, ale i teplé počasí na začátku léta, které kulturním projektům pod širým nebem přálo.

Pořadatelem slavností je už od roku 1998 Agentura Schok, tradičním spolupořadatelem Hlavní město Praha a Správa Pražského hradu. Ta přinesla společně se skupinou PPF, generálním partnerem slavností, další pokračování výstavy Maximální fotografie. Ojedinělý výstavní projekt ze sbírky skupiny PPF tak na Pražském hradě proběhl už třetím rokem.

Velkoformátové fotografie představily tentokrát výběr z cyklu New York – Pompeje fotografa Jana Lukase: koncem srpna, kdy výstava překonala rekordní návštěvnost 65 000 diváků, však přišla smutná zpráva - jednadevadesátiletý klasik české dokumentární a reportážní fotografie 28. srpna v New Yorku zemřel. „Čas jednotlivce i lidstva, který Lukasovým dílem prostupoval od jeho fotografických začátků, dostihl nakonec i jejího autora,“ uvedl kurátor výstavy Pavel Lagner, “jsme rádi, že jsme mu touto výstavou ještě stihli vzdát zasloužený hold. Se Správou Pražského hradu výstavu jsme se proto dohodli, že ji prodloužíme až do 30.září.“

Diváci chodili ve velkém počtu i do divadla. „Největší zájem byl o Kupce benátského s Bolkem Polívkou v roli lichváře Shylocka, které bylo velmi brzy vyprodáno, nabito bylo ale i na letošní novinku Othello s Michalem Dlouhým, Lucií Vondráčkovou a Oldřichem Navrátilem. S uvedením obou inscenací počítáme i příští rok,“ říká mluvčí festivalu Magdalena Bičíková. Hvězdy v hlavních rolích ocenilo i publikum komedie Večer tříkrálový s Jiřím Langmajerem, Miroslavem Táborským, Lindou Rybovou, Jitkou Schneiderovou aj.. „Jedno představení jsme se pro velký zájem dokonce přidávali,“ říká Bičíková. Také tento titul by se mohl na slavnostech příští sezónu objevit - na repertoáru by se tak udržel už třetí rok.

K nadšeným návštěvníkům festivalu patřily už podruhé děti ze sedmnácti dětských domovů z celé republiky. Díky Nadačnímu fondu manželů Livie a Václava Klausových jich na Pražský hrad přijelo asi 200. Jedno představení Othella s nimi společně shlédla i Livie Klausová, předsedkyně správní rady fondu. „S poskytnutím volných vstupenek pro dobročinné účely počítáme i nadále,“ uvedl ředitel festivalu Michal Rychlý.

A jak si „zahrálo“ na Shakespearovských slavnostech počasí? Tropická červencová vedra přilákala na přehlídku ještě více diváků než loni. „Publikum velká horka vůbec neodradila, jakmile vysvitlo slunce, zásoby vstupenek v předprodejích tály jako sníh,“ říká Magdalena Bičíková. „V  Praze tak Shakespearovy hry vidělo přes 45.000 lidí, 10.000 diváků přišlo do Bratislavy a zhruba stejný počet, 10 000, zavítal i do Brna.“ Dokonce i v deštivém srpnu se rušilo spíše výjimečně: v Praze ze 78 večerů propršely pouze 4, v Bratislavě jedno představení ze čtrnácti. Největší smůlu měli v Brně, kde déšť zhatil 3 z jedenácti večerů – Othello se tam tak odehrál pouze jedinkrát. „Lístky ze zrušených představení se daly vrátit v místě jejich zakoupení, a pokud nebylo úplně vyprodáno, šlo je vyměnit na jiný termín,“ říká Bičíková.

Vstupenky z jakéhokoli představení šlo tento rok využít i ke 20% slevě ke konzumaci ve stylové restauraci Vikárka na Pražském hradě. „Slavnostmi u nás možnost výhodné návštěvy nekončí,“ připomíná Stáňa Horáková z marketingu nově rekonstruované Vikárky. „Slevu tu lze se vstupenkami uplatnit až do 24. září, místa je však nutné objednat předem - přes www.vikarka.cz nebo telefon 233 311 962.“

Jisté už je, že velkým programovým tahákem bude příští rok komedie Jak se vám líbí: inscenace v režii Emila Hovátha ml. s Mariánem Labudou, Martinem Dejdarem a sestrami Norisovými měla tento rok premiéru v Bratislavě, v Praze a Brně bude k vidění právě až v létě 2007. Producenti shakespearovských slavností počítají i s nastudováním zbrusu nového titulu s velmi atraktivním hereckým obsazením – název hry a jméno ústřední hvězdy však zatím tají.

Jak upozorňují pořadatelé slavností z Agentury Schok, program v Nejvyšším purkrabství ale festivalem zdaleka nekončí: už 17. září je tam plánován open-air koncert ke 100. výročí Jaroslava Ježka. Akce proběhne v rámci cyklu Jazz na Hradě.

Víte, že...

Bratislavě sice propršel pouze jediný večer, zato do dramatických důsledků: úderem gongu, ohlašujícího začátek představení, spustil prudký liják a následný vichr odnesl z jeviště část dekorace. „Opět jsme si připomněli, že hrát divadlo pod širým nebem je pěkné drama,“ řekla za tamější organizátory Jana Lichardová z Agentury JAY production.

Část výstavy Maximální fotografie jezdila v létě i v metru: od 1. července do 31.srpna byly ve vozech na trase A a B umístěny plakáty s těmi snímky Jana Lukase, které výstava New York-Pompeje nezahrnovala. V metru tak vlastně cestoval její doplněk.

V srpnu se v Nejvyšším purkrabství odehrála i jedna autogramiáda: překladatel Martin Hilský tu podepisoval čerstvě vydaný překlad Othella. Dvousetstránková kniha vyšla v nakladatelství Atlantis.

Poslední letošní představení Kupce benátského proběhlo na farmě Bolka Polívky v moravské vesnici Olšany. Polívkovu naléhavou výzvu („přijďte všici, Valaši povinně, ostatní ve vlastním zájmu“) publikum vyslyšelo, i tady bylo vyprodáno. Akce pak pokračovala oslavou Polívkových sedmapadesátých narozenin.


Dětské domovy opět jezdí za Shakespearem

Z dětských domovů od Aše až po Havířov přijíždějí i letos skupinky dětí na Pražský hrad, aby tu v navštívily některé z představení Shakespearovských slavností. Akci pro víc než 200 dětí z celkem sedmnácti zařízení pořádá už druhým rokem Nadační fond manželů Livie a Václava Klausových. Ten jej v rámci podpory různých vzdělávacích a sociálních aktivit organizuje s Agenturou Schok, pořadatelem festivalu. Náklady spojené s dopravou dětí ze všech koutů republiky jsou kryty nadačním darem poskytnutým HVB Bank. Na některou z her Williama Shakespeara a s ní spojené setkání s dětmi z dětského domova se i letos chystá i Livia Klausová, předsedkyně správní rady nadačního fondu.

„Nadšené reakce dětí i ohlas jejich vychovatelů nás přesvědčují, že jsme se letními divadelními produkcemi trefili do černého,“ říká za nadační fond Ing. Ladislav Petrásek, který je členem správní rady. „Návštěva divadla pod širým nebem je vždy završením velkého výletu na Pražský hrad, kde se s dětmi i jejich doprovodem osobně setkáme a jdeme se pak na představení společně podívat. O Shakespearovské inscenace je velký zájem – už teď si děláme pořadník na příští sezónu,“ uvádí zástupce fondu, který spolupracuje s až 130 dětskými domovy.

„Děti z těchto zařízení patří k nejvděčnějším divákům, právě takové publikum dokáže udělat představení atmosféru,“ doplňuje ředitel festivalu Michal Rychlý. „S poskytnutím volných vstupenek pro dobročinné účely počítáme i příští rok,“ uvádí Rychlý.

Také letos je v hledišti Nejvyššího purkrabství nabito, Shakespearovské inscenace lákají do venkovního areálu na Pražském hradě přes 500 lidí denně. „Děkujeme za skvělé výkony herců a především možnost vyjet do Prahy,“ napsala ředitelka dětského domova ze Slezské Ostravy po návštěvě Večera tříkrálového. Dětské domovy se letos chystají i Othella, který je na programu do 10. září.


Překladatel Hilský podepíše Othella

Od poloviny srpna se bude na Pražském hradě opět uvádět Othello. Návrat letošní premiéry Letních shakespearovských slavností doprovodí 15. srpna od 17 do 19 hodin i setkání s Martinem Hilským, jehož překlad Othella nedávno vydalo nakladatelství Atlantis. Akce je spojena s autogramiádou: zhruba dvousetstránkovou publikaci hry, která v Hilského překladu vychází poprvé, bude autor podepisovat všem zájemcům přímo v atriu kavárny v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu.

„Othello byl mojí první tragédií, do té doby jsem překládal jen komedie,“ zavzpomínal známý anglista, esejista a profesor anglické literatury Martin Hilský. „U Othella jde o jednoduchost, přesnost a emocionální pravdu. Zapomenout jsem musel naopak na ohňostroje slovních hříček, které jsou typické právě pro Shakespearovy komedie.“ Othella Hilský přeložil poprvé v roce 1998, od té doby však text ještě několikrát upravoval. „Překlady mají zrát jako víno,“ řekl Hilský, který do této chvíle přeložil už dvaatřicet Shakespearových her.

Jak uvádí mluvčí festivalu Magdalena Bičíková, pořadatelé z Agentury Schok budou na autogramiádě nabízet i další Shakespearovy tituly v Hilského překladech: Král Lear, Hamlet, Kupec benátský, Večer tříkrálový, Sen noci svatojánské, Romeo a Julie a Sonety. „Kdo si chce výhodně doplnit domácí knihovnu, neměl by s návštěvou váhat,“ uvedla Bičíková.

Na každého dvacátého návštěvníka čeká v kavárně Nejvyššího purkrabství i CD Shakespearovi šašci: výlisek z limitované, veřejně neprodejné série zachycuje Hilského komponovaný večer o bláznech, klaunech a šašcích v díle W. Shakespeara.

Othello se na Shakespearovských slavnostech hraje až do 10. září, kdy festival končí. Do téhož data trvá i výstava Maximální fotografie ze sbírek generálního partnera festivalu, skupiny PPF: letos jde o cyklus New York – Pompeje fotografa Jana Lukase, který shlédlo už přes 20 000 návštěvníků. Se vstupenkami na všechna představení Shakespearovských slavností lze také stále uplatnit 20% slevu v hradní restauraci Vikárka – tato speciální akce ve slavném, nyní luxusně zrekonstruovaném restaurantu na Pražském hradě trvá až do 24. září, místa na Vikárce je nutné rezervovat předem.

www.shakespeare.cz
www.ppf.cz
www.vikarka.cz


Shakespearovské slavnosti přidávají Večer tříkrálový

Mimořádné představení Večera tříkrálového v lákavé alternaci se odehraje v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu v pondělí 14. srpna.

Pořadatelé divadelního festivalu pod širým nebem vycházejí ze stálého zájmu diváků i dobré předpovědi na příští týden, která opět slibuje slunečné počasí. Navýšenou kapacitu mohou využít i diváci ze dvou srpnových večerů (3. a 6.8.), kdy se produkce musela kvůli dešti zrušit. „Přidaný večer s Jiřím Langmejerem, Lindou Rybovou, Mojmírem Maděričem a Aloisem Švehlíkem je poslední možností, jak letos tuto Shakespearovu komedii vidět,“ uvedla mluvčí festivalu Magdalena Bičíková z Agentury SCHOK. Zhruba 500 vstupenek do všech tří zón hlediště je ode dneška v prodeji exkluzivně přes Ticketpro, lístky prodává i pokladna festivalu v Nejvyšším purkrabství. Od 15. srpna se na Pražský hrad vrací inscenace Othello.


Na Pražský hrad se vrací Večer tříkrálový

Rozmarnou komedií o různých podobách lásky pokračuje tento týden pražská část Letních shakespearovských slavností. V atraktivně obsazené inscenaci vystupuje Jiří Langmajer v alternaci s Miroslavem Táborským (šašek Feste), roli krásné, lásku odmítající Olivie ztvární Linda Rybová (alternuje Hana Igonda Ševčíková), tragikomického sluhu Malvolia ztělesní Jan Vlasák. Zamilovanou Violu, která své pravé já skrývá v chlapeckém převleku, hraje Zuzana Vejvodová (alternuje Jitka Schneiderová).

Komedie Večer tříkrálový v režii Viktora Polesného se na Pražský hrad vrací podruhé od své loňské premiéry, podle mluvčí festivalu Magdaleny Bičíkové si však díky hercům zachovává původní švih. „V Brně na Špilberku, kde Večer tříkrálový letos shakespearovskou přehlídku zahajoval, se opět ozývaly potlesky na otevřené scéně – sklízel je zejména Jiří Langmajer v roli Šaška,“ uvedla Bičíková. „Narozdíl od Kupce benátského a Othella je Večer tříkrálový titulem bez drastického rozuzlení,“ dodala mluvčí, „na příběh statečné dívky převlečené kvůli milovanému muži za chlapce se tak dá vypravit opravdu s celou rodinou.“

Podobně jako různé varianty lásky obsahuje Večer tříkrálový i různé druhy humoru: od křupanského, reprezentovaného poťouchlou trojicí služky a dvou hospodských kumpánů, přes důmyslnou šaškovu ironii, až po lehounké žertování dvorských vrstev. Podstatnou roli ve Večeru tříkrálovém hraje také hudba Miloše Štědroně, scéna Petra Matáska a efektní, renesanční módou inspirované kostýmy Aleny Schäferové.

Podle pořadatelů z Agentury Schok zbývá na červencové termíny posledních pár vstupenek, v srpnu jsou však lístky stále ke koupi ve všech zónách hlediště. Od 15. srpna vystřídá Večer tříkrálový naposledy Othello, který se hraje do 10. září, kdy slavnosti končí.

Do 10. září si lze v jižních zahradách Pražského hradu prohlédnout i výstavu Maximální fotografie ze sbírky generálního partnera festivalu, skupiny PPF: letos jde o cyklus New York – Pompeje fotografa Jana Lukase. Se vstupenkami na všechna představení Shakespearovských slavností lze také stále uplatnit 20% slevu v hradní restauraci Vikárka – speciální akce ve slavném, nyní luxusně rekonstruovaném restaurantu na Pražském hradě trvá až do 24. září, místa na Vikárce je nutné rezervovat předem.

www.shakespeare.cz
www.ppf.cz


Kupec benátský letos naposled na farmě Bolka Polívky

Tři mimořádná představení Kupce benátského proběhnou na farmě Bolka Polívky v Olšanech u Rousínova. Nová inscenace Letních shakespearovských slavností je už v Praze i Brně zcela vyprodána - poslední možnost, jak Polívku v roli lichváře Shylocka letos ještě vidět, je právě 28.-30.června na jeho ranči v moravské vesnici.

I v Olšanech se Kupec benátský odehraje pod širým nebem, hlediště pro 600 lidí postaví tamější pořadatelé v akusticky příhodném prostoru za koňskou jízdárnou. Divadelní představení na olšanské farmě mají podle Bolka Polívky už dlouhou tradici, hru Williama Shakespeara hru tu však zahrají poprvé. Kupec benátský bude předveden v kompletním česko-slovenském obsazení, chybět nebude ani variabilní scéna s otočnými zrcadly a vodními bazénky, připomínajícími dějiště hry – italské Benátky.

Jedinou změnou oproti Pražskému hradu a brněnskému Špilberku je mírně posunutý začátek představení: „V mém sídle začneme až ve 20.45, důvodem je náš oslňující západ slunce,“ řekl valašký král Boleslav Polívka. Vstupenky za jednotnou cenu 400 Kč prodává KIC Brno a pokladna v brněnském Domě Pána z Lipé, koupit je lze i přímo na farmě v Olšanech. „Přijďte všici,“ vyzval publikum Polívka, „Valaši povinně, ostatní ve vlastním zájmu!“

V olšanském areálu – podle Polívky „magickém místě, kde se krávy mění v koně“ – proběhne vedle Kupce benátského i vernisáž výstavy obrazů Marka Brodského a fotografií Petra Našice, vystoupí tu Národní cirkus Jo-Joo, cimbálovka Tomáše Zouhara a další umělci. Tenisoví borci svedou boj o pohár „Polívkova mísa“, učiněn bude také pokus o zápis do knihy rekordů o nejdelší šašlik.

Letošní poslední představení Kupce benátského 30.7. ukončí soukromá oslava Polívkových sedmapadesátých narozenin, které připadají hned na následující den. Pozvání už dostali jeho herečtí kolegové, kteří se tak na farmě o den zdrží, chybět nebudou ani Bolkovi nejbližší přátelé.

Letní shakespearovské slavnosti pokračují až do 10.září, podle mluvčí festivalu Magdaleny Bičíkové jsou vstupenky na ostatní představení – Večer tříkrálový a Othella – stále v prodeji, exkluzivním předprodejem je Ticketpro.

Vstupenky - Kupec benátský v Olšanech u Rousínova:
Farma: farma@bolek.cz, tel. 517 374 300
Dům pánů z Lipé, tel. 532 292 122
Brněnské kulturní centrum – predprodej@bkcentrum.cz, tel. 542 210 863
www.bolek.cz

Vstupenky – Večer tříkrálový, Othello: www.ticketpro.cz


Maximální fotografie jezdí v metru

Celkem dvě stě kusů šesti různých plakátů nyní zve cestující pražského metra na výstavu Maximální fotografie. Výstava ze sbírky skupiny PPF probíhá už třetím rokem v jižních zahradách Pražského hradu, letos představuje výběr z cyklu New York – Pompeje fotografa Jana Lukase.

„Plakáty ukazují ty snímky, které výstava nezahrnuje – ve vagónech metra tak vlastně cestuje její doplněk,“ říká kurátor Pavel Lagner, který se rozhodl přilákat na venkovní expozici velkoformátových zvětšenin publikum právě z pražského podzemí. „Fotografie Jana Lukase využívají překvapivých paralel mezi dvěma městy, jeho snímky propojují různé epochy i kontinenty. Při úvaze o umístění plakátů proto padla volba na metro - tajemný prostor pohybu, přesně odměřovaného času i nečekaných setkání.“

Plakáty s barevnými snímky Jana Lukase z nenaleštěných zákoutí  New Yorku budou jezdit soupravami na trasách A a B až do 31. srpna. Výstava Maximální fotografie instalovaná v malebných zahradách Pražského hradu potrvá až do 10. září. Za necelý měsíc od vernisáže (21.června) ji navštívilo ji už přes 15.000 lidí, vstup na ni je zdarma.

Jan Lukas je jednadevadesátiletý fotograf žijící v USA, který jako reportér zachycoval metropole po celém světě.
Lukas patří k zakladatelské generaci českých fotoreportérů, jeho tématická šíře tvorby sahá od krajinářských fotografií, přes reportážní až k portrétu. Největší mistrovství prokázal ve fotografiích žánrových, v nichž díky svému fotografickému vidění, výtvarnému cítění a ryze humanistickému výrazu dosáhl výjimečných kvalit.

Více info na www.ppf.cz


Othella střídá Kupec benátský, pokračuje i Maximální fotografie

Na slavnostní premiéru ve čtvrtek 6. července se chystá v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu Kupec benátský. Další novinka Letních shakespearovských slavností tak vystřídá na programu Othella, který pražskou část festivalu v červnu zahájil. V představení slovenského režiséra Romana Poláka exceluje Bolek Polívka v roli židovského lichváře Shylocka, jeho dceru Jessiku hraje Anna Polívková, Shylockova přítele Tubala ztělesní Jan Přeučil. V inscenaci nastudované loni v Bratislavě se objeví i řada kvalitních slovenských herců.

Jen v Praze má Kupec benátský naplánováno čtrnáct repríz, v Brně bude k vidění celkem třikrát. Podle pořadatelů z Agentury Schok patří tento kus společně s Othellem k nejžádanějším titulům letošního ročníku - v tuto chvíli je už zcela vyprodáno. „Poslední lístky lze získat ještě těsně před představením v pokladně Nejvyššího purkrabství – uvolněné lístky půjdou z rezervací, které si diváci včas nevyzvednou, “ uvedl výkonný ředitel festivalu Václav Beránek.

Mnohem jednodušší je podle Beránka sehnat vstupenky na další programový titul, výborně obsazenou komedii Večer tříkrálový s Jiřím Langmajerem (alternuje Miroslav Táborský), Lindou Rybovou, Jitkou Schneiderovou, Hanou Igondou Ševčíkovou a dalšími známými herci. Večer tříkrálový se v Nejvyšším purkrabství hraje od 24. července do 13. srpna. Vstupenky jsou v předprodeji Ticetpro stále k mání také na Othella s Michalem Dlouhým (Martinem Zahálkou), Lucií Vondráčkovou (Zuzanou Vejvodovou) a Oldřichem Navrátilem. Othello se na program pražské části slavností vrátí 15. srpna a vydrží tam až do jejich konce 10. září.

Počasí festivalu pod širým nebem zatím přeje. „Navzdory předpovědím o přívalových deštích jsme zatím ani jednou představení nerušili,“ řekl Václav Beránek, “i když už v purkrabství párkrát poprchávalo, nešlo o velké přeháňky. Diváci tak vydrželi sledovat tragédii Othella a Desdemony až do úplného konce.“

Vedle slavností stále probíhá v areálu Pražského hradu i třetí ročník výstavy MAXIMÁLNÍ FFOTOGRAFIE ze sbírky skupiny PPF, generálního partnera festivalu. Ten letos představuje cyklus New York – Pompeje fotografa Jana Lukase. Soubor třinácti dvojic černobílých a barevných velkoformátových zvětšenin konfrontuje svět zaniklého italského města s nenablýskanými zákoutími New Yorku. Jan Lukas, známý jako klasik dokumentární a reportážní fotografie, se letos dožívá už jednadevadesáti let. Cyklus je v tomto rozsahu v České republice předveden poprvé. Výstava v jižních zahradách Pražského hradu je otevřena do 10.září, vstup je zdarma.

www.shakespeare.cz
www.ppf.cz


Shakespearovské slavnosti zahájí žárlivec Othello

Desátý ročník Letních shakespearovských slavností zahajuje ve středu 21.6. Othello v nejvyšším purkrabství Pražského hradu. Shakespearovu slavnou tragédii o žárlivém mouřenínovi uvidíme v historii festivalu poprvé, jen v Praze je plánováno až čtyřicet repríz. S Michalem Dlouhým (alternuje Martin Zahálka) v roli Othella, Lucií Vondráčkovou (Zuzanou Vejvodovou) jako Desdemonou a Oldřichem Navrátilem coby zrádným sluhou Jagem titul nastudoval režisér Petr Kracik. Ten látku považuje za svoje osobní téma.

„Vztah muže a ženy a všemožné manipulace v něm mi nejsou cizí, zažil jsem jich požehnaně,“ říká režisér Petr Kracik, otec pěti dětí, který má za sebou tři manželství. Othella pojal Kracik jako přehlídku velkých hereckých výkonů a Shakespearův text výrazně upravoval: soustředil se zejména na vztah Othella a jeho manipulátorského sluhy Jaga, který je v podání Oldřicha Navrátila zákeřným, ale i zábavným plebejcem. Akcentoval i postavu šlechtice Roderiga v podání Jana Révaie (Ondřeje Kavana), ze něhož Jago „vyrobí“ zákeřného vraha. Překvapivý prostor dostává vedle Desdemony (Lucie Vondráčková či Zuzana Vejvodová) také její služka Emílie (Barbora Munzarová nebo Zuzana Slavíková): „Jakkoli dost škrtám, bez Emilie se nedokážu obejít a její emancipační projevy ve hře zůstávají,“ přiznává Kracik. „Svým způsobem to beru jako omluvu za to, co jsem kdy ženským provedl. Dojímá mě to a mělo by to dojímat i diváka.“

Hlavním hrdinou Kracikovy inscenace však zůstává žárlivec Othello v podání Michala Dlouhého nebo Martina Zahálky – osmatřicetiletý, modrooký a stále svobodný Michal i skoro dvoumetrový Martin, který je v civilu uvážlivým otcem pěti dětí, přinášejí na jeviště jiný typ i herecký projev. „Othello je nádherně napsaná figura a hvězda v dnešním slova smyslu,“ zaujatě líčí Kracik. „Je to renesanční chlap, vychovávaný jako odložené barevné dítě ve vojenských školách, z mladíka obklopeného šikanou vyroste bohatý profesionál a manažer války, který svoje řemeslo dělá za velké peníze. Jistě měl kolem sebe vždycky spoustu žen, ale on se zamiluje do bílé Benátčanky Desdemony a úplně do té lásky spadne. A najednou má všeho dost. Chce skončit s těmi uťatými hlavami a krvavou politikou a začít konečně žít. V tom je velmi současný. Vždyť my se taky kolikrát živíme docela krvavě a musíme toho spoustu překousnout, abychom dosáhli úspěchu: toho odstraníme, tomu – pomyslně – usekneme hlavu, a přitom toužíme skoncovat s tím barbarstvím a žít jinak – jako Othello.“

Inscenace, na níž diváky láká i obsazení bývalých životních partnerů (Michala Dlouhého a Lucie Vondráčkové) do rolí ústředního manželského páru, je v prodeji už od 15. května exkluzivně přes síť Ticketpro. Od 21.června se navíc otevírá i pokladna přímo v Nejvyšším purkrabství, kde lze zakoupit zbylé vstupenky. „Zájem o lístky jsme očekávali,“ potvrdil za pořadatele výkonný ředitel Agentury SCHOK Václav Beránek, “vyprodáno ale zatím není a zejména v pozdějších letních termínech si lze ještě pohodlně vybírat.“ Othello je v Praze na programu do 4.července, kdy ho vystřídá Kupec benátský, a poté se sem vrací od 15. srpna do 10. září.

Po celou dobu trvání festivalu je otevřena také výstava Maximální fotografie v jižních zahradách Pražského hradu: také ona se 21. června oficiálně otevírá. Skupina PPF, generální partner festivalu, tu až do 10. září představí cyklus New York – Pompeje fotografa Jana Lukase.


Letní shakespearovské slavnosti 2006

Tisková informace © AGENTURA SCHOK, spol. s.r.o.

PROGRAM SLAVNOSTÍ

William Shakespeare
Othello

Překlad Martin Hilský
Režie a úprava
Petr Kracik
Scéna
Jaroslav Milfajt
Kostýmy
Tomáš Kypta
Hudba
Jiří Cerha

Othello Michal Dlouhý, Martin Zahálka
Desdemona
Lucie Vondráčková, Zuzana Vejvodová
Jago Oldřich Navrátil
Brabantio Ladislav Frej, Vladimír Brabec
Cassio Jan Teplý, Petr Štěpán
Roderigo Ondřej Kavan, Jan Révai
Emílie Barbora Munzarová, Zuzana Slavíková
Graziano Rudolf Jelínek
Montano Robert Jašków
Dóže Miloš Kopečný, René Přibil
Lodovico Ivo Kubečka, Martin Sitta
Vojáci Stano Slovák, Radek Valenta, Viktor Limr, Pavel Doucek, Stanislav Lehký, Martin Sita, Otto Rošetzký, Marcel Rošetzký

Asistent režie Martin Novotný
Inspice Milan Školník
Produkce Radka Prošková
Mediální servis a PR Magdalena Bičíková, Pavlína Fechterová

Premiéra: 21. června 2006

Program, aktuality, tiskové informace, fotogalerie: www.shakespeare.cz
Vstupenky a předplatné: Ticketpro - www.ticketpro.cz
Call centrum Ticketpro tel. +420 296 333 333

Kontakt pro média:
Magdalena Bičíková, magdalena@shakespeare.cz
Naďa Machková, nada@2media.cz
Pavlína Fechterová, pavlina@2media.cz

Pořadatel: Agentura SCHOK, spol. s r. o.
Anenské náměstí 948/2
110 00 Praha 1
Tel./fax: +420 226 200 830
E-mail: schok@shakespeare.cz



William Shakespeare
Kupec benátský

Překlad Ľubomír Feldek, Martin Hilský
Režie
Roman Polák
Scéna
Pavol Andraško
Kostýmy
Simona Vachálková
Hudba
Peter Mankovecký
Choreografie Miroslava Kovářová
Producent
Marián Zednikovič

Shylock, žid Bolek Polívka
Jessika, Shylockova dcera
Anna Polívková
Tubal, žid, Shylockův přítel
Jan Přeučil
Launcelot Gobbo, Shylockův sluha
Štefan Richtarech
Antonio, benátský kupec
Marián Zednikovič
Bassanio, jeho přítel a Porciin nápadník
Ján Koleník
Gratiano
Robert Roth, Ľubomír Bukovský
Solanio
Matej Oravec
Lorenzo, Jessičin milenec
Marián Miezga
Porcie, bohatá dědička
Kristína Turjanová, Lenka Barilíková
Nerissa, její komorná
Rebeka Poláková
Marocký princ Pavel Moisés, Ferdinand Kováč
Aragonský princ Tomáš Juhás, Ondrej Šaling
Vévoda Oldo Hlaváček
Grácie Mirka Drínová, Alena Pajtinková, Simona Dermeková, Michaela Szocsová, Silvia Soldanová, Veronika Gidová

Mediální servis a PR: Janka Lichardová (SR), Magdalena Bičíková a Pavlína Fechterová (ČR)

Premiéra: 6. července 2006 (Nejvyšší purkrabství, Praha), 1. července 2005 (Bratislava)



William Shakespeare
Večer tříkrálový

Překlad Martin Hilský
Režie
Viktor Polesný
Dramaturgie
Kristina Žantovská
Scéna
Petr Matásek
Kostýmy
Alena Schäferová
Hudba
Miloš Štědroň
Choreografie
Jana Vašáková

Šašek Jiří Langmajer, Miroslav Táborský
Olivie
Linda Rybová, Hana Igonda Ševčíková
Viola
Jitka Schneiderová, Zuzana Vejvodová
Marie
Dana Sedláková
Orsino
Vilém Udatný, Marko Igonda
Sebastian
Braňo Holiček, Jiří Racek
Antonio Jan Novotný, Pavel Nečas
Tobiáš Říhal
Oldřich Navrátil, Mojmír Maděrič
Ondřej, Třasořitka
David Švehlík, Kamil Halbich
Fabián
Zdeněk Dušek
Malvolio
Jan Vlasák
Curio
Radek Zima
Valentin
Marcel Rošetzký, Jiří Hána
Kapitán, Kněz, Sluha
Martin Hoffman, Míra Nosek

Inspice Milan Školník
Asistentka režie
Viktorie Čermáková
Mediální servis a PR
Magdalena Bičíková, Pavlína Fechterová

Premiéra: 24. června 2005, Nejvyšší purkrabství Pražského hradu



William Shakespeare
Jak se vám líbí

Režie Emil Horváth
Scéna Miloš Pietor
Kostýmy Ľudmila Várossová
Hudba Michal Novinski
Choreografie Juraj Letenaj
Producent Marián Zednikovič

Starší vévoda, žijící ve vyhnanství v Ardenském lese Marián Labuda
Vévoda Frederick, jeho bratr a uzurpátor vévodství Marián Labuda
Brousek, šašek u vévody Fredericka Miroslav Noga
Oliver Tomáš Pavelka
Orlando Ladislav Hampl
Rosalinda, dcera staršího vévody Soňa Norisová
Célie, dcera vévody Fredericka Zuzana Norisová, Danica Jurčová
Adam, Oliverův sluha Ľubomír Paulovič
Jacques Martin Dejdar, Ondřej Pavelka
Silvius, pastýř Branislav Bystrianský
Fébe, pastýřka Zuzana Porubjaková
Audrey, vesnické děvče Reka Deržiová
Le Beau, dvořan ve Frederickových službách Marián Labuda ml.
Charles, zápasník u vévody Fredericka Ján Lupták
Amiens Martin Nahálka
Corin Juraj Predmerský
Družina Branislav Deák, Jakub Rybárik, Norman Šáro, Gabriel Tóth, Jana Stieranková, Michaela Drotárová, Jana Gavačová

Mediální servis a PR Janka Lichardová, lichardova@toptv.sk

Premiéra: 9. července 2006 (Bratislava)



O LETNÍCH SHAKESPEAROVSKÝCH SLAVNOSTECH 2006

Podobně jako v předchozích letech i letos slibují Shakespearovské slavnosti mimořádnou podívanou: vedle KUPCE BENÁTSKÉHO s Bolkem Polívkou v roli lichváře Shylocka má letos premiéru i OTHELLO. „Od roku 1604, kdy byl Othello poprvé uveden ve Whitehallu, jde o jednu z nejpopulárnějších Shakespearových her,“ říká o zvoleném titulu ředitel festivalu Michal Rychlý z pořádající Agentury SCHOK.

Režisér Petr Kracik (Divadlo pod Palmovkou) angažoval do role žárlivého mouřenína Michala Dlouhého (alternuje Martin Zahálka), milující Desdemonu hraje Lucie Vondráčková (Zuzana Vejvodová), jako intrikán Jago se představí Oldřich Navrátil. Na programu zůstává i atraktivně obsazená komedie VEČER TŘÍKRÁLOVÝ s Jiřím Langmajerem (Miroslavem Táborským), Lindou Rybovou (Hanou Igondou Ševčíkovou), Jitkou Schneiderovou (Zuzanou Vejvodovou), Davidem Švehlíkem (Kamilem Halbichem) a dalšími.

Také slovenská část slavností chystá letos novinku: čarovná komedie JAK SE VÁM LÍBÍ  s Mariánem Labudou, Ladislavem Hamplem, sestrami Norisovými, Martinem Dejdarem, Miroslavem Nogou a Ondřejem Pavelkou bude letos diváky lákat hlavně v Bratislavě a Brně, v Praze bude na programu až příští rok.

Tradičním spolupořadatelem divadelního festivalu je i tento rok hlavní město Praha a Správa Pražského hradu, generálním partnerem je skupina PPF.

Ta na Pražském hradě zároveň otevírá už třetí ročník výstavy MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE (21.6.-10.9.): v malebné Rajské zahradě  a zahradě Na valech se tentokrát představí cyklus New York – Pompeje fotografa Jana Lukase. „Jan Lukas oslavil loni devadesáté narozeniny a v oblasti dokumentární fotografie je právem považován za legendu. I proto mu chceme tímto způsobem vzdát hold,“ uvedla k výstavě mluvčí PPF Dita Fuchsová. Jedinečné dvojice snímků zachycují obdobné scenérie v Pompejích a New Yorku, jak je Jan Lukas zaznamenal v roce 1963 a v 70. letech. Skupina PPF tak veřejnosti opět ukáže část ze svojí unikátní sbírky, která patří k nejhodnotnějším kolekcím české fotografie u nás. Vstup do zahrad je zdarma.

Osobní záštitu udělila letos slavnostem první dáma České republiky Livia Klausová. Stejně jako loni, i tento rok počítají pořadatelé s pozváním dětí z dětských domovů a ze Sdružení pěstounských rodin. Dobročinná akce proběhne v rámci spolupráce s Nadačním fondem manželů Livie a Václava Klausových.



VSTUPENKY

Vstupenky na pražská představení jsou k dispozici exkluzivně v TICKETPRO, nejrozsáhlejší předprodejní síti v ČR.

Vstupenky lze v síti TICKETPRO koupit buď on-line na webových stránkách www.ticketpro.cz nebo telefonicky prostřednictvím profesionálního call centra na čísle 296 333 333 či v některém z prodejních míst v celé republice. TICKETPRO přijímá i objednávky vstupenek doručené e-mailem – ticket@ticketpro.cz, faxem – 234 704 204 – nebo poštou Klimentská 1515/22, 110 00 Praha 1. Kromě obvyklých způsobů dodání zaplacených vstupenek funguje pro slavnosti i nová služba E-TICKET, která zájemci umožní vytisknout si zakoupenou vstupenku na domácí tiskárně nebo kdekoli, kde je k tiskárně přístup. Služba je automaticky spojena s možností platby kreditní kartou nebo bankovním převodem při objednávce on-line.

Zbylé vstupenky budou pořadatelé z Agentury Schok nabízet i v den konání představení od 15 hodin v pokladně v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu. Vstupné stejné jako loni, pořadatelé ceny nezvyšují. Lístky lze zakoupit v rozmezí 250, 400 a 590 Kč.

V Brně prodává lístky Centrální předprodej vstupenek: Běhounská 16, Brno, tel: +420 542 210 863, Po-Pá, 10-18hodin. Ceny: 440, 350 a 250 Kč (Othello, Kupec benátský, Jak se vám líbí i Večer tříkrálový)

V Bratislavě lze lístky objednat přes www.ticketportal.sk (450, 400 a 350 Sk), hromadné objednávky a informace zajišťuje Agentúra JAY production, tel: +421 902 126 936, +421 903 456 824, jayproduct@yahoo.com. Vstupenky lze žádat i přes Bratislavské kulturní a informační středisko, tel. +421 254 431 707.



SLEVA – RESTAURACE VIKÁRKA

Vstupenka na jakékoli představení Letních shakespearovských slavností platí letos jako poukaz na 20% slevu v nově otevřené restauraci VIKÁRKA. „Jde o dohodu vedení festivalu s vedením Vikárky, z které by měli profitovat zejména diváci slavností,“ říká výkonný ředitel pořadatelské Agentury SCHOK Václav Beránek. Návštěva divadla se tak rozšiřuje i o možnost  stylové večeře v legendární hradní restauraci, která prošla velkorysou rekonstrukcí. „Vikárka nabízí jedinečného ducha místa i vybrané menu, inspirované lahůdkami staročeské kuchyně v moderním duchu,“ uvádí Václav Beránek, který zároveň doporučuje rezervaci míst předem.

Podmínky 20% slevy a kontakt: www.vikarka.cz
Rezervace a hromadné objednávky: tel. 00 420 233 311 962-3

PROGRAM A TERMÍNY

Premiéra inscenace OTHELLO se uskuteční 21. června v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu. „Za ideálního počasí by se jen v Praze mělo kromě slavnostní premiéry odehrát až čtyřicet repríz,“ říká o nasazení Othella Michal Rychlý z pořadatelské Agentury SCHOK. „Čtyřikrát je představení plánováno v Brně, šestkrát v Bratislavě.“  Kupec benátský je v Praze plánován  čtrnáctkrát, jednadvacetkrát tu chceme reprízovat i Večer tříkrálový,“ říká Michal Rychlý.

V Brně bude po tři večery k vidění i nově nastudovaná komedie JAK SE VÁM LÍBÍ, kterou připravila slovenská část slavností.  Jak ale upozorňuje Michal Rychlý, tato inscenace bude letos diváky lákat především v Bratislavě: její premiéra se tu odehraje 8. července a poté se zopakuje celkem patnáctkrát. Program na Bratislavském hradě tak bude čítat pětadvacet představení: vedle Jak se Vám líbí (16x) se tu bude uveden také Kupec benátský (3x) a Othello (6x).

Pokud jde o Brno, festival se tu tradičně odehraje pod názvem Shakespearovské dny: na programu je Othello (4x), Kupec benátský (3x), Večer tříkrálový (4x) i Jak se vám líbí (3x). Brněnská přehlídka začíná 18. července Večerem tříkrálovým.

Celkem se tedy letos počítá s až 116 představeními (77 v Praze, 14 v Brně a 25 v Bratislavě). Othello bude uveden celkem 51x, Kupec benátský 20x, Večer tříkrálový 21x a Jak se vám líbí 19x.  I letos je program sestaven tak, aby se představení dala v případě špatného počasí pokud možno nahradit:. „Na kulturních akcích pod širým nebem nesou obvykle riziko nepříznivého počasí v plné míře diváci,“ říká Michal Rychlý. „Slavnosti jsou v tomto ohledu výjimečné: pokud představení znemožní nebo už před přestávkou přeruší déšť, vždy jsme otevření možnosti vrátit vstupné nebo se pokoušíme lístky vyměnit za jiný termín téhož představení.“

Konec letošních Slavností je plánován na 10. září 2006.



MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE

Současně se shakespearovskými slavnostmi proběhne na Pražském hradě už třetí ročník výstavy MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE (21.6.-10.9.): PPF, generální partner festivalu, představuje tentokrát cyklus New York – Pompeje fotografa Jana Lukase. Výstava 26 velkoformátových zvětšenin z fotografické sbírky PPF probíhá ve spolupráci se Správou Pražského hradu. Organizace se ujala Agentura SCHOK, která je současně pořadatelem slavností.

„Cyklus New York-Pompeje sestává z dvojic černobílých a barevných snímků konfrontujících svět zaniklých Pompejí s nenablýskanými zákoutími New Yorku,“ říká kurátor výstavy Pavel Lagner. „Pompeje fotografoval Jan Lukas v roce 1963. Newyorské snímky vznikly až v 70. letech, když Lukas, v té době už usazený v USA, na Manhattanu objevoval vnitřním zrakem a nesmírným citem obrazová synonyma podobných výjevů, jaké kdysi viděl ve zničeném a zároveň zázračně zachovalém městě na starém kontinentě. Výsledkem je jedinečná kolekce 24 dvojic fotografií, v níž se fascinujícím způsobem klene společný lidský prostor i čas.“

V jižních zahradách Pražského hradu bude letos vystaveno 13 fotografických dvojic černobílých a barevných snímků. Dodejme, že Lukasův unikátní cyklus je v tomto rozsahu v České republice vystaven poprvé: autor známý jako klasik dokumentární a reportážní fotografie s osobitou výtvarností se navíc loni dožil 90 let. I proto padla letos volba právě na tvorbu Jana Lukase. „Jeho neokázalá a současně velkolepá výpověď dobře unese i maximální zvětšení,“  uvádí Pavel Lagner, „také umístění do nadčasového exteriéru jako je Pražský hrad, je v tomto případě jen logické.“

Podobně jako v předchozích letech projekt opět vychází z rozsáhlé fotografické sbírky PPF, jejíž vybranou část výstava prezentuje nejširšímu publiku. „Lukasův cyklus nabízí nejen úvahy o společném základu jedinečných lidských osudů, ale dotýká se i samotné podstaty fotografického média. To prchavou skutečnost v jistém okamžiku zažehne, aby ji zároveň zmrazilo a uchovalo pro ty, kdo se ještě nenarodili,“ dodává Lagner, který je současně kurátorem fotografické sbírky PPF, patřící k nejvýznamnějším souborům současné české fotografie.

Na koncepci výstavy spolupracoval opět architekt Michal Froněk (unikátní skleněné stojany s ocelovou podestou, vyráběnou technikou odlévání starých zbraní a děl, vznikly v atelieru Olgoj Chorchoj), autorem grafického designu výstavy, plánků prohlídky i  plakátu je Aleš Najbrt.

Výstava, probíhající současně se Shakespearovskými slavnostmi od 21. června do 10. září, je k vidění každý den v Rajské zahradě a zahradě Na Valech, kde jsou k dispozici i plánky prohlídky s informacemi. Zahrady jsou v červnu a červenci otevřené od 10 do 21 hodin, v srpnu od 10 do 20 hodin a v září od 10 do 19 hodin. Vstup na výstavu je zdarma.



OTHELLO

Plamínek zhasnout, zhasnout plamínek.
Když zdusím knot, co slouží světlu mši,
stačí jen chtít a obnovím jak dřív
tu zář. Když uhasím však tvoje světlo,
zázraku krásný veškerého tvorstva,
nevím, kde najdu Prométheův žár,
co znovu zažehne tvé světlo. Růže,
jedenkrát utržená, neroste,
jen chřadne. Přivoním k ní, dokud žije.

Othello (v překladu Martina Hilského)

Od roku 1607, kdy se Othello poprvé uváděl ve Whitehallu, patří tento kus k nejpopulárnějším Shakespearovým hrám. Tragický příběh mouřenína Othella a jeho milující Desdemony fascinuje publikum dodnes: v historii slavností bude navíc nastudován úplně poprvé. Výběru titulu nahrál i samotný prostor Nejvyššího purkrabství. „Světlé kamenné zdi purkrabství navozují vyloženě středomořský dojem,“ říká ředitel festivalu Michal Rychlý o Othellovi, jehož děj se odehrává v Benátkách a na Kypru.

 „Skoro každý muž projde ve svém citovém životě obdobím podezřívání a žárlivosti,“ říká režisér Petr Kracik. „Othella vidím jako sled výjimečných, ale i naprosto běžných životních situací, které člověk ve skutečně silném vztahu zažívá. To, co jiným žárlivcům většinou jen probleskne hlavou, Othello ve svém vybičovaném zoufalství opravdu dokoná. I proto pro mne zůstává hlavní a klíčovou postavou celé hry. Ta je samozřejmě velmi krutá, ale má i očistný efekt…“

Kracik o své inscenaci mluví jako o „postpohádkové hře“, která otevírá prostor pro velké herecké výkony: „Othella vidím jako zralého muže, který se díky Desdemoně konečně odhodlá naplno prožít svoji životní lásku. A rozhodne se zapudit toho barbara v sobě, který ho jako elitního vojáka i jako Maura s temnou kůží celý život provázel. Jenže je tu jeho sluha, Jago, v němž nejasné podezření z nevěry vlastní manželky a jedna drobná křivda jeho pána rozdmýchá vůči Othellovi nesmírnou frustraci a zášť. A protože Jago je zároveň obratný manipulátor a cynik, postupně Othella dožene k tomu, že na své milované ženě vykoná ten nejbarbarštější skutek, jehož se lze ve jménu velké lásky dopustit.“

OTHELLA, guvernéra Kypru a předního generála ve službách  Benátek,  hraje Michal Dlouhý v alternaci s Martinem Zahálkou. „Michal je jako herec velmi proměnlivý. Kombinace sportovního typu a zvláštní vnitřní citlivosti ho předurčuje do rolí výjimečných, osudem vyvolených hrdinů, jejichž činy často poznamenává stín tragédie,“ říká Petr Kracik, který s Michalem natočil pro Supraphon čtenou verzi Tolkienovy trilogie Pán prstenů. „Michal je jakoby z jiného času nebo světa. Působí jemně a vnímavě, ale umí být i hrozivý – i proto se pro Othella výtečně hodí,“ říká režisér.

„Othello je impulsivní, což odpovídá i mojí povaze,“ dodává Michal Dlouhý, který kvůli nabídce zahrát si Othella posunul plánovanou dovolenou do exotických krajů. „Pokud jde ale o moje žárlení, držím se zlaté střední cesty – protože když chlap nežárlí vůbec, ženám to nedělá dobře,“ říká Michal, který se na Slavnostech poprvé objevil v představeních Macbeth (1998) a poté ve Zkrocení zlé ženy (2000 a 2001).

Alternující Martin Zahálka vnáší na jeviště jinou energii než Michal Dlouhý. „Othello je přímočarý, opravdový, v dobrém smyslu slova nekomplikovaný chlap, který je ve svých citech zároveň velmi zranitelný,“ říká o své postavě člen souboru Divadla na Vinohradech. V civilu uvážlivý otec pěti dětí vyniká na první pohled robustním zjevem, kterého však mimo jeviště využívá minimálně: „Výjimkou byly situace, kdy jsem musel bránit svoji ženu před opilci, jinak se do žádných soubojů nepouštím,“ říká Zahálka, který v roli Othella uškrtí svoji křehkou manželku šátkem. „Othello stojí na vrcholu kariéry, kterou nezískal zadarmo, je vášnivě zamilovaný do své ženy – a přesto stačí dobře mířený útok na jeho skrytou slabinu, a všechno se mu zoufale zvrtne. Poutavost Othellova příběhu vidím právě v tom, že od tragédie nás dělí často jen krůček a Othellovo drama se v různých podobách může přihodit opravdu každému. Nikdo nejsme jenom dobří a špinavá pomluva dokáže člověku nejen ohromně ublížit, ale také ho dohnat až k jednání, které mu vůbec není  vlastní….“  Dodejme, že současně s Othellem se Martin Zahálka připravoval v Divadle na Vinohradech na premiéru hry Shakespeare v Hollywoodu: tam hraje postavu Jacka Warnera, majitele studia Warner Brothers, kam proniknou postavy ze hry Sen noci svatojánské…

DESDEMONU ztvární Lucie Vondráčková. „Shakespearovy ženy mě obecně baví,“ říká Lucie. „Jsou silné, někdy křehčí, jindy plné jedu, ale v každém případě mají v sobě emoce, které dovedou pojmenovávat. Jako člověk se od nich hodně učím. Desdemona je extrakt ženskosti v tom dobrém slova smyslu.“

„Když se naskytla možnost angažovat jako Desdemonu Lucii, okamžitě jsem s Othellem pomyslel na Michala – a tohle spojení by nastalo, i kdyby jména padla naopak,“ říká Petr Kracik. S Lucií Vondráčkovou nastudoval už muzikál Starci na chmelu, kde hrála Hanku - dívku, která si podobně jako Desdemona dokáže svůj milostný vztah statečně prosadit navzdory mínění ostatních. „Spojení temného vojáka s urozenou bílou dívkou je i u Shakespeara velmi dráždivým motivem,“ upozorňuje Kracik. „Možnost, že by se na jevišti setkávala skutečná dvojice bývalých partnerů  - a navíc tak kvalitních herců jako Lucie a Michal - byla proto lákavá: a nejen jako tahák pro diváky, ale i jako dobré východisko, které dá jejich projevu a jevištní spoluexistenci další možné odstíny.“

„Na jevišti jsme se s Michalem potkali už v Marberově Na dotek a v Čarodějkách ze Salemu,“ říká Lucie Vondráčková „v Othellovi se sejdeme do třetice a já jsem moc ráda, že to bude zrovna v Shakespearovi - protože v něm je podle mě Michal hodně výjimečný. Jako Desdemona ale vidím Othella. Ne Michala…“  „Už se na to těším, konečně spolu zúčtujeme…“ žertuje na téma společného hraní Michal Dlouhý.

Figuru DESDEMONY ztvární také Zuzana Vejvodová. Ta už prostor Nejvyššího purkrabství bezpečně ovládla jako dychtivá Julie Kapuletová i jako statečná, za chlapce převlečená Viola ve Večeru tříkrálovém. Také v jejím případě se dívčí půvab a zdánlivá ženská křehkost opírají o pevnou a hereckou zkušenost. „Osobně vidím Desdemonu jako ženu, která vyzařuje klid, jistotu, která trvá na svém přesvědčení, je mírná a vášnivá zároveň, hluboce milující,“ říká Zuzana Vejvodová. A v čem je její hrdinka ještě výjimečná?  „Bezpochyby v tom, jak nekompromisně si stojí za svou láskou,bez ohledu na společnost a konvence,“ říká Zuzana. „Má odvahu veřejně povýšit lásku k Maurovi nad lásku k milovanému otci“. Na hypotetickou otázku, zda  snad Desdemona mohla svůj osud zvrátit, odpovídá Zuzana takto: „Říkám si, snad kdyby dovedla včas připustit, že její muž začal bezdůvodně žárlit, možná by reagovala méně submisivně, ale  jsou to liché úvahy. Myslím, že v kontextu všech událostí a charakterů - Othella, Jaga i Desdemony – by se tahle tragedie zkrátka udála.”

Velkou pozornost na sebe v inscenaci poutá Othellův zrádný sluha JAGO v podání Oldřicha Navrátila. „Jeden z největších problémů interpretace Othella je, že Jaga lze od Othella těžko oddělit,“ říká překladatel Martin Hilský. „Jsou to postavy tak úzce spjaté, že v jistém smyslu splývají. Kdo vlastně chce rozsekat Desdemonu na kousky, Othello? Nebo Jago v Othellovi?... Jago jistě Othellem opovrhuje. Othello je pro něho naivní a barbarský primitiv, na němž lze snadno demonstrovat převahu iluzí zbaveného, cynického náhledu na život…  Othello však představuje něco, co je jemu, Jagovi, nedostupné. Othello je například schopen naděje a prožitku štěstí. Zkrátka je schopen té lásky, které Jago nechce a nemůže uvěřit, protože jí sám není schopen. Othello tak vyplňuje jistou prázdnotu uvnitř Jaga a Jagův vztah k Othellovi je hluboce ambivalentní. Jago Othella nenávidí a zároveň ho svým způsobem potřebuje."

Padoušství Jaga i důvěřivost Othella režisér Kracik schválně vyvažoval tak, aby si obě postavy byly důstojnými spoluhráči. „Jistě znáte situaci, kdy vaši nezávazně prohozenou poznámku na domovní schůzi znenadání rázně utře nějaký chlap z přízemí – a je tak přesvědčivý, že se už nezmůžete na jediné slovo,“ říká Petr Kracik. „Podobně úspěšný je i Jago. Nemusí být oslnivě inteligentní - stačí, že dokáže vystoupit v pravý čas a mluví i jedná bez nejmenších skrupulí. Pravda je pro něj jen fráze a fakta převrací z líce na rub podle toho, jak se mu to zrovna hodí.  A s touhle brutální taktikou bravurně válcuje prostor, který mu ostatní bezděčně odkrývají.“

Jaga ztvární Oldřich Navrátil, který – podobně jako loni ve Večeru tříkrálovém v úloze Tobiáše Říhala – hraje bez alternace. S tím velkým rozdílem, že ve srovnání s chytráckým opilcem Říhalem je Jago figura daleko rozsáhlejší a vnitřně komplikovanější. „Jago lže, pak krade, a nakonec i vraždí,“ vypočítává známé stupně zla Oldřich Navrátil. „Tváří se zásadně jako hodný člověk, ale ne náhodou hned na začátku říká, že „já nejsem to, co jsem“: ženy nenávidí, muži opovrhuje a i tu věčnou masku přítele a dobráka používá ve skutečnosti jako zbraň. K dalším špatným vlastnostem téhle figury patří i to, že má ve hře spoustu textu a na shakespearovských slavnostech se hraje – bohužel – bez nápovědní budky…“

V roli Desdemonina otce BRABANTIA uvidíme Ladislava Freje v alternaci s Vladimírem Brabcem. Jako oddaný pobočník CASSIO, na něhož generál Othello neprávem žárlí, se představí Jan Teplý/Petr Štěpán. Poněkud komického milovníka RODERIGA, který touží po Desdemonině náklonnosti a málem proto smrtelně uvízne v osidlech Jagovy intriky, hraje Jan Révai/Ondřej Kavan. Jagovu ženu EMÍLII, která na muže pohlíží bez něhy a iluzí a je tak protikladem čisté, v lásce vášnivé a zároveň dokonale ctnostné Desdemony, vytvoří Barbora Munzarová/Zuzana Slavíková.

Účinek inscenace Othello podtrhuje také SCÉNA, kterou navrhl Jaroslav Milfajt. Hra začíná v Benátkách, odkud se přesune na Kypr. Základem scény je proto prostor, který je oběma místům společný - lodní přístav. „Scéně dominuje dřevěné molo s jednoduchými úvazovými kůly, které je vysunuté směrem k publiku - diváci tak tvoří pomyslné moře,“ říká Jaroslav Milfajt. Dřevěné jeviště je navíc mírně klopené, aby na něj bylo vidět i ze zadních řad. „Při studiu dobových pramenů jsem náhodou objevil  inspirativní informaci,“ říká Milfajt. „Kypr dal prý jméno mědi, která byla podle něj nazývána kyperský kov, cuprum. Dřevěná prkna přístavu - která v případě Shakespeara opravdu znamenají svět - jsem proto nechal pokrýt práškovou měděnou barvou. Ta vytváří dojem mokré, temně bronzové paluby, která se s postupujícím večerem rozsvítí odlesky nočních světel a hvězd.“ Také další části scény tvoří jednoduché, významově silné  znaky – jako Desdemonino lůžko slouží mramorový fragment starého řeckého chrámu, část kamenné zdi zahalí expresivní závěs z rudého sametu… Kyperskou atmosféru podtrhnou i orientálně laděná svítidla v podobě kuželovitých lampionů a také živé palmy, jimiž se jeviště přirozeně zazelená. „Čistý prostor Nejvyššího purkrabství jsem záměrně dotvářel co nejjednodušeji, aby vyniklo to podstatné – herecké divadlo, o které jde v Othellovi především,“ uvádí Milfajt.

Z konceptu hereckého divadla a měděného barevného ladění vycházejí i KOSTÝMY Tomáše Kypty. „Kostým musí vyjít vstříc charakteru postavy, ale i jednotlivým hercům – to znamená, že mají vyjádřit figuru, ale musí také slušet,“ říká kostýmní výtvarník Tomáš Kypta. „Vodítkem při navrhování mi byl režisérův termín postpohádková hra: v Othellovi proto neuvidíme přesné kopie renesančních předloh, ale  fantazijní, historizující kreace, které rozvíjejí naše představy o tom, co by lidé v příslušné době mohli nosit.“ Také barvy vybíral Tomáš Kypta s ohledem na starobylé prostředí Pražského hradu: převažují měděné, hnědé, okrové a bílé tóny – Desdemona oblékne bílo-zlatou róbu, Othello nosí tmavý kožený plášť, pod nímž vyniká bohatý zlatavý kolet. Svůj majestátní oblek vymění před vraždou za hrozivý černý burnus. „V burnusu se Othello symbolicky vrací ke svým barbarským kořenům, vlající černý oděv je však zároveň obecným symbolem zla a smrti,“ říká Tomáš Kypta.

Důležitou součástí představení je i HUDBA Jiřího Cerhy. „Kromě nezbytného hudebního podkresu jsou v Othellovi i tři písně, které jsou součástí Shakespearovy hry a vztahují se k postavě Othella, Jaga a Desdemony,“ říká Jiří Cerha, známý rovněž jako zakladatel C&K Vocalu a člen souboru Spirituál kvintet. „Klíčová je zejména Desdemonina písnička o zelené vrbce, jejíž hudební leitmotiv prochází celým představením – ohlašuje i završuje blížící se tragédii. Tahle Desdemonina křehká píseň „proti strachu“ je totiž zároveň její písní labutí….“ Z dobových nástrojů zazní zejména loutna, charakterizující kultivované Benátky i celé období renesance, prostředí Kypru navodí temperamentní „arabská muzika“, vyšperkovaná orientálními hudebními motivy… „Přestože hudba k Othellovi vychází z konkrétní geografie i historie, není to hudba dobová, ale spíše dějová – nejde o evokaci světa kolem roku 1600, ale o přiblížení dramat a vztahů, které jsou zcela současné a lidské,“ uvádí Jiří Cerha.



KUPEC BENÁTSKÝ

Inscenace Kupec benátský v režii Romana Poláka se loni v České republice pouze mihla: hitem byla především v Bratislavě, kde se stala vůbec prvním vlastním představením nastudovaným pro slovenskou část shakespearovských slavností. Letos se Kupec konečně přesouvá  k nám – a předchozí úspěch naznačuje, že se bude na co dívat...

V roli židovského lichváře Shylocka exceluje Bolek Polívka, jeho dceru Jessiku ztvární Anna Polívková. Anně, Bolkově skutečné dceři, se na jevišti bude dvořit nehodný křesťan Lorenzo (Marián Miezga), žida Tubala ztvární Jan Přeučil. V roli kupce benátského, Shylockova ústředního protihráče, uvidíme Mariána Zednikoviče. Postavu jemně vypočítavého Bassania hraje Ján Koleník, zazobanou dědičku Porcii alternuje Kristína Turjanová s Lenkou Barilíkovou.

Co je spravedlnost a co křivda? Co je právo a co zákon? Co slitování a co soucit? V Kupci benátském se vynořuje i řada dalších otázek týkajících se lidské jinakosti, vztahu židovství a křesťanství. „Snažím se, aby i ten zlý žid Shylock byl chvílemi roztomilý, aby se občas jevil jako dobrý člověk a aby s ním diváci v některých situacích sympatizovali,“ říká o své postavě Bolek Polívka. „Když mu ale dcera uteče s křesťanem a dokonce ho i sprostě okrade, něco se v něm vzpříčí a on se začne chovat jako zraněná, podivínská obluda.“ A jak vidí Polívka svou vlastní dceru, která neposlušnou Jessiku hraje? „Anička je moc šikovná herečka, dělá dokonce vlastní představení. Tohle je ale poprvé, co hraje klasický text. I proto cítím úzkost – jako každý rodič, který si přeje, aby jeho dítě podalo ten nejlepší výkon. Občas mi je, jako by moje dcera kráčela po nataženém laně z kostelní věže na radnici. V tomhle případě je lanem Shakespeare a ten, co lano natáhl, je režisér. Já se cítím spíš jako člověk, který z jedné strany to lano drží.“ Strhující příběh hořké pomsty v novém, pro slavnosti speciálně pořízeném překladu Ľubomíra Feldeka doplnil českými pasážemi Martin Hilský. Moderní, hudebně-vizuální Polákova režie diváky varuje a zároveň baví. Lze ještě prozradit, že herci během představení změní kostýmy: z dobového prostředí se hra v jistém momentu přenese do současnosti...

Premiéra: 6. července 2006 (Praha), 1. července 2005 (Bratislava)



VEČER TŘÍKRÁLOVÝ

Výtečně obsazená komedie v režii Viktora Polesného vypráví o různých podobách a nástrahách lásky: v příběhu statečné Violy, která se kvůli milovanému muži převlékne za chlapce, sledujeme lásku platonickou, neopětovanou, lásku pošetile zaslepenou, lásku sourozeneckou i sebelásku, která se zálibně zhlíží pouze ve svém vlastním citu...

V osvěžující komedii, v níž ovšem každou z postav postihne i těžká milostná kolize, vystupuje Jiří Langmajer v alternaci s Miroslavem Táborským (šašek Feste), roli krásné, lásku odmítající Olivie ztvární Linda Rybová (alternuje Hana Igonda Ševčíková), tragikomického sluhu Malvolia ztělesní Jan Vlasák. Violu, která své pravé já skrývá v chlapeckém převleku, hraje Zuzana Vejvodová (alternuje Jitka Schneiderová). Podobně jako různé variace lásky obsahuje Večer tříkrálový i různé druhy humoru: od křupanského, reprezentovaného poťouchlou trojicí služky a dvou hospodských kumpánů, přes důmyslnou šaškovu ironii, až po lehounké žertování dvorských vrstev. Podstatnou roli ve Večeru tříkrálovém hraje také hudba Miloše Štědroně, scéna Petra Matáska a efektní, renesanční módou inspirované kostýmy Aleny Schäferové.

Premiéra: 24. června 2005, Nejvyšší purkrabství Pražského hradu



JAK SE VÁM LÍBÍ

Po loňském úspěchu s Kupcem benátským s Bolkem Polívkou v roli Shylocka připravila slovenská část shakespearovských slavností další inscenaci ve vlastní produkci. Čarovnou komedii Jak se vám líbí nastudoval pro letošní ročník zkušený divadelník Emil Horváth, pod jehož vedením se na jevišti opět sejdou špičkoví čeští a slovenští herci. Hned dvě role - Staršího vévodu, ale i jeho bratra Frederika, který svého sourozence poslal do vyhnanství - ztvární Marián Labuda. Jako zamilovaného Orlanda uvidíme sympatického Ladislava Hampla, který na slavnostech exceloval už jako Romeo v režii Martina Huby. Rosalindu, jednu ze Shakespearových nejkrásnějších ženských postav, ztvární Soňa Norisová, její sestřenici Célii bude hrát Sonina sestra Zuzana Norisová (v alteranci s Danicou Jurčovou). Orlandova protivného bratra hraje Tomáš Pavelka, pesimistického Jacqese ztělesní Martin Dejdar v alternaci s Ondřejem Pavelkou. V úloze šaška se představí Miroslav Noga (v České republice známý mj. z tv seriálu Ranč u zelené sedmy).

Na kouzelný, chytlavě obsazený příběh z Ardenského lesa se letos diváci mohou těšit hlavně v Bratislavě a v Brně, v Praze bude představení na programu v roce 2007.

Premiéra: 9. července 2006 – Bratislavský hrad



KDO JE KDO:

Skupina PPF - generální partner slavností

PPF se za 15 let své činnosti stala významnou mezinárodní finanční skupinou. Tvoří ji Česká pojišťovna, Home Credit, eBanka a specializované společnosti zabezpečující komplexní servis spojený se správou majetku.

Svůj vztah ke společnosti vyjadřuje aktivní podporou vybraných kulturních či charitativních  projektů  –  rozhodujícím hlediskem  je  pro  ni  přitom  trvalá   hodnota projektu, jeho kvalita a obecný společenský prospěch.

V případě Letních shakespearovských slavností vystupuje skupina PPF už sedmým rokem jako generální partner projektu. To znamená, že akci nejen finančně zajišťuje, ale přispívá k jejímu dalšímu rozvoji vlastními nápady a iniciativami. Letos tak současně se slavnostmi probíhá na Pražském hradě už třetí ročník výstavy MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE: cyklus New York – Pompeje představí dílo Jana Lukase. Šestadvacet velkoformátových zvětšenin (13 párů černobílých a barevných fotografií) bude po celé léto opět umístěno na speciálních skleněných stěnách v jižních zahradách Pražského hradu. Myšlenkou i rozsahem výjimečný fotografický projekt tak zpřístupní vybranou část sbírky PPF široké veřejnosti.

Právě špičková česká fotografie patří vedle divadla k oblastem, jimž se PPF intenzivně věnuje a o jejichž uchování a rozvoj pečuje: z vlastní iniciativy rekonstruovala malostranský Atelier Josefa Sudka, řadu let buduje sbírku, zahrnující díla předních českých fotografů. Ve sbírce figurují kromě Jana Lukase autoři jako Josef Sudek, František Drtikol, Drahomír Josef Růžička, Jaroslav Rössler, Jan Lauschmann, Alexander Hackenschmied, Gábina Fárová, Ladislav Sitenský, Jan Lukas, Emila Medková, Ivan Pinkava, Václav Jirásek, Peter Župník, Lukáš Jasanský s Martinem Polákem, Tono Stano, Václav Stratil a další.

„Mně se líbí, že projekty podporované PPF jsou nejen kvalitní, ale ukazují také lepší a ušlechtilejší tvář světa,“ vyjádřil se kdysi o generálním partnerovi slavností Jan Tříska. „Je přece zcela zřejmé, že pokud někoho zajímá Shakespeare nebo Sudek do té míry, aby do nich investoval svoje myšlenky i peníze, pak musí mít vytříbený cit pro krásné a nepomíjivé věci. A protože Slavnosti podporují stabilně a vytrvale, řekl bych, že jsou to podobně jako já běžci na delší trať.“

Ředitel festivalu Michal Rychlý k tomu říká. „Nebýt spolupráce se skupinou PPF, Slavnosti by nikdy nemohly fungovat v takovém rozsahu a kvalitě, jakou se pyšní dnes. I v kultuře u nás začíná platit to, co je už zcela normální například ve sportu – stále víc aktivit bude moci vznikat jen za podpory silných finančních institucí. A Slavnosti ukazují, jak může být takové spojení prospěšné – vstup aktivního, kultuře nakloněného partnera je přínosem nejen pro akci samotnou, ale také pro publikum, které se může spolehnout na její stabilně vysokou úroveň.“

O PPF a jejích dalších kulturních, vzdělávacích a charitativních projektech viz www.ppf.cz.


Agentura SCHOK, spol. s r. o. – pořadatel

Pořadatelskou Agenturu SCHOK reprezentuje ředitel festivalu Michal Rychlý a výkonný ředitel agentury Václav Beránek. Významný podíl na koncepci a úspěchu festivalu mají i její dva producenti Daniel Bartek a Evžen Hart.

Agentura SCHOK se zabývá organizováním kulturních, společenských a firemních akcí, produkuje konference atd. Solidní produkční zkušenosti společně s uměleckým, společenským a manažerským zázemím jejího vedení dělají z této agilní firmy ideálního organizátora akce typu Letních shakespearovských slavností. Ty pořádá už od roku 1998. Právě v její péči s podporou generálního partnera, skupiny PPF, se slavnosti vyšvihly v přední událost kulturní sezóny.

O produkčním a PR servisu Agentury SCHOK více na www.shakespeare.cz.


Martin Hilský – překlad

Prof. PhDr. Martin Hilský, anglista, překladatel, esejista a profesor anglické literatury na Univerzitě Karlově, patří k předním českým překladatelům Shakespearova díla. Své bravurní, sofistikované konstrukce Hilský vždy opírá o důkladnou znalost jazyka a dobových reálií: jeho překlady jsou tak – při vší pokoře vůči předloze – jiskřivé a moderní.

První shakespearovský překlad vytvořil Martin Hilský v roce 1984: o Sen noci svatojánské ho tehdy požádal režisér Karel Kříž. Právě on loni pro Shakespearovské slavnosti nastudoval i Hilského komponovaný večer Shakespearovi šašci – unikátní projekt, věnovaný bláznům, klaunům a šaškům v Shakespearově díle, vychází letos ve formě exkluzivního CD.

Martin Hilský přeložil už více než 20 Shakespearových her. Večer tříkrálový převedl do češtiny v roce 1999, v témž roce dokončil i překlad Hamleta. Hru Romeo a Julie – jejichž slovenské pasáže vytvořil Ľubomír Feldek – přeložil Hilský pro předloňskou premiéru slavností v roce 2004. O rok později vypracoval „na oplátku“ české části textu pro Feldekův nový slovenský překlad Kupce benátského: inscenace bude mít letos premiéru i v České republice.

Profesní dráha: Do roku 1965 studoval angličtinu a španělštinu na FF UK v Praze. V roce 1968 byl v konkursu vybrán na stipendijní pobyt na univerzitě v Oxfordu a jeden rok (1968-69) působil jako mladší vědecký pracovník na Linacre College. V letech 1989-98 stál v čele Ústavu anglistiky a amerikanistiky UK, nyní zde působí jako profesor.

Překlady W. Shakespeara: Sen noci svatojánské (1984), Marná lásky snaha (1987), Jak se vám líbí (1991), Zimní pohádka (1992), Perikles (1993), Zkrocení zlé ženy (1994), Cymbelín (1995), Kupec benátský (1995), Veselé paničky windsorské (1996), Othello (1997), Mnoho povyku pro nic (1997), Sonety (1997), Macbeth (1998), Antonius a Kleopatra (1998), Večer tříkrálový (1999), Hamlet (1999), Bouře (2000), Komedie omylů (2000), Jindřich IV. (2000-2001), Richard III. (2001), Král Lear (2002), Richard II. (2002), Jindřich V. (2003), Romeo a Julie (2004).

Martin Hilský je autorem monografie Současná britská próza (1992) a knižní studie angloamerické avantgardy Modernisté (1995), editorem a spoluautorem knihy esejů o americké próze Od Poea k postmodernismu (1993) a britské próze Od slavíka k papouškovi (2003). Napsal několik desítek studií a esejů o anglické a americké literatuře. Ve dvojjazyčné shakespearovské edici opatřené rozsáhlými úvodními studiemi a komentáři vydal v nakladatelství TORST Sen noci svatojánské (1996), Sonety (1997), Kupce benátského (1999) a Hamleta (2001), v nadaci Evropský literární klub (ELK) postupně vycházejí jeho překlady celého Shakespearova díla. Vydání Othella chystá v červnu 2006 nakladatelství Atlantis.

Za překlad Shakespearových Sonetů (1997) obdržel Martin Hilský Jungmannovu cenu, za překlady a interpretaci Shakespearova díla cenu Toma Stopparda za rok 2002, udělenou Nadací Charty 77, a Výroční cenu za rok 2002 Nadace Českého literárního fondu za rozhlasový pořad o Sonetech Williama Shakespeara. V roce 2001 ho za zásluhy o šíření anglické literatury v České republice a za jeho shakespearovské překlady jmenovala královna Alžběta II. čestným členem Řádu Britského impéria.


Herci z Othella vyzkoušeli restauraci Vikárka

Lahůdky v nově otevírané restauraci Vikárka na Pražském hradě ochutnal na pracovní schůzce tým tvůrců a herců z inscenace Othello. Představení s Michalem Dlouhým v roli Othella, Lucií Vondráčkovou a Zuzanou Vejvodovou (alternující Desdemony), Vladimírem Brabcem (Brabantio) a Rudolfem Jelínkem (Graziano) bude vedle Kupce Benátského s Bolkem Polívkou hlavní tahákem letošních Letních shakespearovských slavností.

Vikárka, uzavřená po dlouhých sedm let, uvítala své první hosty ve velkém stylu: setkání proběhlo ve Slévárně, starobylém sále rekonstruovaném v duchu alchymistické laboratoře z dob Rudolfa II. Ta v těchto místech ostatně kdysi opravdu fungovala, působili v ní třeba Johanes Kelper a Tycho de Brahe. Dnes tu ovšem svému týmu velel režisér Petr Kracik, na hradní setkání dorazil od svých profesorských povinností na Univerzitě Karlově i překladatel Martin Hilský. Othello a obě alternující Desdemony se trpělivě „opalovali“ v záři fotoblesků – Zuzana Vejvodová přišla dokonale nalíčená, Michal Dlouhý s Lucií Vondráčkovou nasadili pro změnu elegantní sluneční brýle. „Na jevišti jsme se s Michalem zatím potkali se ve dvou hrách,“ uvedla Lucie Vondráčková. „Hráli jsme spolu V Marberově Na dotek a v Čarodějkách ze Salemu. Othello je pro nás do třetice a já jsem moc ráda, že se scházíme zrovna na Shakespearovi, protože v tom je podle mě Michal hodně výjimečný. Jako Desdemona ale vidím Othella. Ne Michala..“

Šéfkuchař Michal Ulvr zatím překládal hostům vybrané lahůdky: terinu z mladého černého kohoutka proloženou kachními játry máčenými v sherry, grilovanou vykostěnou kachnou potíranou medem a zázvorem. Na milovníky sladkostí čekaly pošírované hrušky s omáčkou z lesního ovoce a čokoládový lanýžový dort…

Jak upozornili organizátoři z Agentury Schok, lákavé menu mohou letos ochutnat všichni, kteří letos Shakespearovské slavnosti navštíví. „Slavnosti pořádané v Praze v Nejvyšším purkrabství nespojuje s Vikárkou jen blízkost obou míst, ale i společně nabízené služby,“ uvedl výkonný ředitel slavností Václav Beránek. Vstupenka na slavnosti totiž na Vikárce letos platí jako speciální poukázka ke 20% slevě. Večeři v noblesní restauraci, velkoryse upravené Slévárně či legendární Vinárně pana Broučka však Beránek doporučil rezervovat předem telefonicky nebo přes webové stránky. Ty budou v provozu už od  20. května, kdy se restaurant i přilehlé prostory oficiálně otevírají. „Od 15. května se už také přes Ticketpro rozběhne exkluzivní prodej na všechna představení Shakespearovských slavností,“ dodal Beránek.

Kontakt: www.shakespeare.cz, www.ticketpro.cz, www.vikarka.cz


Letní shakespearovské slavnosti 2006 (21.6.-10.9.)
Othello, Kupec benátský a Večer tříkrálový

První čtenou zkouškou hry OTHELLO začaly tento týden přípravy dalšího ročníku Letních shakespearovských slavností. Režisér Petr Kracik se ve svém domovském Divadle pod Palmovkou sešel s hlavními představiteli chystané novinky – žárlivého mouřenína bude hrát MICHAL DLOUHÝ (alternuje Martin Zahálka), Desdemonu ztvární LUCIE VONDRÁČKOVÁ (Zuzana Vejvodová), úlohy našeptavače Jaga se ujme OLDŘICH NAVRÁTIL. V obsazení figuruje i Vladimír Brabec (Brabantio), Jan Teplý (Cassio), Jan Révai a Ondřej Kavan (Roderigo), Barbora Munzarová a Zuzana Slavíková (Emílie), Rudolf Jelínek (Graziano). Pražská premiéra hry bude 21. června.

„Podobně jako v předchozích letech, i letos budou Shakespearovské slavnosti nepřehlédnutelnou událostí divadelní sezóny – program bude nabitý a opět slibuje mimořádnou podívanou,“ říká Michal Rychlý z pořadatelské Agentury Schok. Kromě Othella uvítají slavnosti také inscenaci KUPEC BENÁTSKÝ s Bolkem Polívkou v roli lichváře Shylocka a jeho dcerou Annou Polívkovou v úloze Jessicy. „Představení se v Praze loni uvádělo pouze čtyřikrát a bylo vždy beznadějně vyprodáno – letos proto počítáme nejen se slavnostní premiérou, ale i čtrnácti reprízami,“ uvádí Rychlý. Program slavností zopakuje i velmi úspěšnou komedii VEČER TŘÍKRÁLOVÝ s Jiřím Langmajerem, Lindou Rybovou, Miroslavem Táborským, Jitkou Schneiderovou a dalšími známými herci.

Také tento rok se divadelní festival pod širým nebem odehraje i v Brně a Bratislavě: slovenská část festivalu uvede v premiéře novou inscenaci JAK SE VÁM LÍBÍ (r. Emil Horváth, hrají Marián Labuda, Ladislav Hampl, Martin Dejdar, sestry Norisovy, Miroslav Noga). Představení bude k vidění pouze v Bratislavě a v Brně, do Prahy se přestěhuje až v roce 2007.

PPF, tradiční generální partner festivalu, uspořádá i letos vedle LSS i výstavu Maximální fotografie, instalovanou v malebných zahradách Pražského hradu.

Informace o přesném programu, jednotlivých inscenacích i výstavě najdete na www.shakespeare.cz. Vstupenky prodává od 15. května exkluzivně síť Ticketpro (www.ticketpro.cz). Ceny se pořadatelé z Agentury Schok rozhodli zachovat v loňském rozmezí 250, 400 a 590 Kč.